Salgsteknikken er død
Når vi ser gamle norske filmer eller 25 år gamle TV-klipp med intervjuer, undrer vi oss over den merkelige måten de snakket og kommuniserte på.
Salgsteknikken er død |
Samtalen og kommunikasjonen har gjennomgått store forandringer. Dialogen mellom mennesker er blitt mer avslappet og lyttende. Derfor vil vi helst erklære den tradisjonelle salgsteknikken for død og begravet.
«Argument», «bevis», «å snøre igjen nettet», «å få kunden i garnet» eller hva det nå heter, passer ikke lenger i dag: Innkjøperne gjennomskuer lett at det er en innlært salgsteknikk som selgerne kan utenat.
Vi har for lengst tatt avstand fra disse litt latterlige salgsteknikkene. Slike salgsteknikker vil på mange kunder virke mot sin hensikt.
Gjennom foredrag og kursvirksomhet møter vi hvert år svært mange mennesker. Når vi har muligheten til det, diskuterer vi dette synspunktet med profesjonelle selgere. Da får vi alltid bekreftet at den lærdommen de får ved å delta på den slags gammeldagse salgskurs, slett ikke kan anvendes i praksis. De mener at det nærmest blir som å vri armen rundt på kunden, å bare skulle ha rett og motbevise det kunden sier for å bevise at det man selv sier er riktig.
Moderne salgsmetoder går i all enkelhet ut på å avdekke behov. Ved å stille gode spørsmål som starter på «hv» – uten at det blir noen hovedregel – finner man ut hva kunden ønsker av sin leverandør. Men husk at du aldri bør komme med løsningen før kunden selv har erkjent sitt eget behov.
For å nå inn til skjulte behov, må man stille flere spørsmål. I dataverdenen er en hacker en som søker inn i en database for å få frem skjulte opplysninger. Det samme gjør en dyktig selger. Men da på en naturlig måte, slik at kunden føler seg komfortabel. Men i motsetning til dataverdenen er ikke dette å stjele. Selgeren gir faktisk noe. Selgeren gir kunden muligheten til å se sitt eget behov.
Kundelojalitet og kundefokus er nøkkelordene for strategien til mange bedrifter. Kundefokus betyr blant annet virkelig å interessere seg for hva kunden har behov for. Selv om man kan ha en mening om det før man besøker en kunde, er det alltid gjennom dialogen at de egentlige behovene dukker opp. Ikke minst er det viktig at kunden selv erkjenner at den han sitter ovenfor virkelig kan gi ham en merverdi.
Derfor vil vi gjerne gi noen gode råd om hva fremtidens selgere må leve opp til:
Gammeldags salgsteknikk er død og begravet, fordi salget er et møte mellom to mennesker hvor begge skal være vinnere!