Forskning viser at det koster i snitt 7 ganger mer å skaffe en ny kunde, enn å sørge for at en eksisterende blir hos deg, og handler mer. Hva skal du gjøre for å beholde kunden?
10 ganger mer lojal
En undersøkelse har vist at en meget godt fornøyd kunde er 10 ganger mer lojal enn en som kun er fornøyd. Hva i all verden skal du finne på for å gjøre kunden meget fornøyd?
Først må du finne ut hva kunden forventer seg av kundeforholdet. Hva tror du kunden mener han har betalt for? Her vil det ofte være snakk om tekniske spesifikasjoner, kvaliteter, leveringstider etc. Når du leverer på dette vil de fleste kunder være fornøyde.
Neste oppgave blir å spørre seg selv hvordan du kan overgå dette? Hva kan det lille ekstra være? Ofte handler dette om mer myke verdier, som leveranse med et smil, problemløsing for kunden, smidig reklamasjonsbehandling, en positiv overraskelse i leveransen etc..
Det er dette som skal til for å flytte en kunde fra fornøyd til meget fornøyd, og det er i de aller fleste tilfeller en meget god investering!