Ukens Salgstips: Hvorfor du ikke får nok møter, og hva du kan gjøre med det

De fleste salg starter med booking av et møte, oftest med hjelp av telefonen. Det de fleste gjør feil, er å starte selve salget på telefon. Dette er en svært dårlig strategi, som gjør det altfor enkelt for kunden å si nei. Du skal kun selge èn ting på telefonen; nemlig møtet.

Huskeregler for effektiv møtebooking

  • Henvend deg til beslutningstaker, en person så høyt opp i systemet som mulig, avhengig av hva du selger
  • Ring mobilnummeret til den du vil ha møte med
  • Legg ikke igjen beskjed om at de skal ringe deg tilbake
  • For å ringe aktivt i 2 timer trenger du en liste med 50 navn
  • Lag deg selv en ”ørevoksfjerner”, en setning som kort oppsummerer utbyttet personen vil kunne oppnå ved å møte deg. Eksempel; ”totalkostnadene dine vil kunne reduseres med 20%”
  • Gi personen valget mellom 2 alternativer (og kun det), for eksempel onsdag 6. eller torsdag 7.
  • Start aldri selve salget på telefon
  • Takle ikke innvendinger mot produkt eller tjeneste på telefon. Henvis til møtet dere skal ha

Lykke til med bookingen.